Monday, July 7, 2008

ALLAH TIDAK BERHAJAT PD KETAATAN HAMBA2NYA


Bismillahirrahmanirrahim

Pukul sepuluh pagi aku berdiri,
berjalan dan lalu berlari,
di bawah sinar mentari.
Panasnya menusuk kulitku,
dan menyilaukan mataku,
namun tenang menembus hatiku.
Hangat,
ketika aku meraba-raba keagunganNya.
Ingin ku peluk dunia,
karyaNya, ciptaanNya,
Ingin ku utarakan semua
Biar dunia tahu,
aku bangga sebagai makhlukNya!

“Dan sekiranya ada suatu bacaan (kitab suci) yang dengan bacaan itu gunung-ganang dapat digoncangkan atau bumi jadi terbelah, atau oleh kerananya orang-orang yang sudah mati dapat berkata-kata, tentu (Al –Quran itulah dia). Sebenarnya segala urusan itu adalah kepunyaan Allah. Maka tidaklah orang-orang yg beriman itu mengetahui bahawa seandainya Allah mengkehendaki (semua manusia beriman), tentu Allah memberi petunjuk kepada manusia semuanya. Dan orang-orang yang kafir sentiasa ditimpa bencana disebabkan perbuatan mereka sendiri atau bencana itu terjadi dekat tempat kediaman mereka, sehingga datanglah janji Allah. Sesungguhnya Allah tidak menyalahi janji” . Al – Ra’d (Guruh), 13:31

Subhanallah, ayat diatas sungguh menggetarkan hati sanubari…..Moga kita semua menjadi hambaNya yang beriman dan bertakwa pd-Nya. Yang selalu berpegang dgn tali-Nya hingga ke akhir hayat, dan dipandu serta dituntuni-Nya melalui jalan siratalmustaqim Nya.Allah humma amiin.

Disini ana ingin berkongsi satu lagi isi kuliah yg mengupas mengenai kekayaan dan kekuasaan Allah sedikitpun tidak berkurang ataupun bertambah dgn ketaatan ataupun kefasikan hamba-hamba-Nya. Apa-apa pun yg Dia beri..segala syarat2 dan peraturan yg Allah gariskn dalam Al quran itu bukan untuk menyusahkan hamba-hambaNya, sebaliknya untuk kebaikan kita semua juga. Sedikitpun Dia tidak untung ataupun rugi sama ada kita taat ataupun tidak padaNya. Sedikitpun TIDAK!! Sebaliknya yg rugi itu, yg malang itu hamba2Nya yg ingkar pd segala perintahNya.

Seperti contoh, jika di Malaysia…bagi mengurangi kes demam denggi yg byk meragut nyawa ini, lalu kerajaan mengadakan penyiasatan rumah ke rumah bagi memastikan tiada takungan2 nyamuk aedes di rumah. Dan jika ditemui adanya wabak tersebut, pemilik rumah akan didenda. Syarat itu dibuat demi kebaikan masyarakat bukan??? Demi menghapus aedes, langkh itu diambil. Tapi denda itu kn utk kebaikan juga, krn jika tidak dibuat begitu pasti byk rumah2 yg tidak prihatin dn membiak nyamuk aedes dgn byk. JAdinya, kaitknlah ia dgn peraturan Allah juga. Jika sesuatu itu Allah larang, jika sesuatu itu Allah suruh..jika sesuatu itu Allah letakkan garis dan had nya…maka patuhilah. Ia bukan utk Nya, sebaliknya utk kebaikan hamba2Nya juga. Ini adlah kerana Dia sangat sayang dan kasih pd hamba-hamba-Nya. Allah lebih kasih pd kita sebelum semua orang kasih pada kita. Allah yang mula-mula sayang pd kita sebelum ibu kita menyayangi kita semasa kita lahir.

Kenapa tidak boleh berzina?? Kenapa tidak boleh minum arak?? Kenapa kena pakai tudung?? Kenapa kena solat? kenapa kena puasa?? Semua peraturan itu pastinya kerana ianya utk kebaikan hamba-hambaNya. Jangan dipersoalkan peraturan-peraturannya. Kelak, di akhirat……..apapun alasan tidak diterima Allah. Orang2 yg fasik itu akan selalu memberi alasan.

Tidak boleh solat kerana terlalu sibuk?? Adakah kamu lebih sibuk dan punya kerajaan yang sgt besar lebih dari Nabi Sulaiman…yang kerajaannya begitu luas hingga setiap perjalanannya dipayungi sang burung-burung. Namun, apabila tiba saatnya menyembah Allah, tersembam mukanya kebumi sujud pd Allah Yang Maha Memberi.

Tidak boleh solat kerana sakit?? Adakah kamu sakit lebih teruk dari Nabi Ayyub yang badannya hancur dimakan ulat-ulat, namun tidak pernah dia merungut apatah lagi meminta Allah menyembuhkn sakitnya. Cuma ketika ulat itu sudah sampai ke mulutnya, saat itu dia meminta, “ Ya Allah, janganlah ulat2 ini menghancurkn lidahku, kerana aku mahu menyebut namaMu, mahu bersolat dan beribadah pdMu dgn sempurna..”. Subhanallah..hanya itu yg dipintanya.

Ramai wanita yang mempersoalkan perihal bertudung. Kenapa kena pakai tudung??? Kenapa kena tutup aurat??? Jika bertanya, kenapa tidak dicari jawapannya…??Kenapa tidak dicari sebabnya?? Kerana jika kalian mencari pasti Dia temukan, pasti Dia beri jawapanNya. Jika kita mencariNya, Dia pasti datang bertandang dlm hati kita. Allah mengikut prasangka hamba-hambaNya.
Manusia sengaja buat2 lupa, pandai-pandai mengambil dan memilih hukum2 Allah dengan sendirinya. Boleh pula solat, tapi tak nak pakai tudung….Kenapa hukum dan peraturan Allah itu diambil sekerat2, diambil separuh2. Kenapa tidak diambil semuanya??

Imam Ibnu Atha’ilah menulis dalam kitab Hikam:
“Tiada gunanya bagi Allah ketaatanmu dan tidak mudarat pada Allah maksiat (dosa mu) dan sesungguhnya Allah menyuruh kamu berbuat taat dan melarang kamu melakukan maksiat (dosa) , sebab semuanya adalah untuk kepentinganmu sendiri”

Sifat Allah yg Maha Mulia pun tidak akan berubah dengan ketaatan atau pun kemaksiatan yang kita lakukan. Kita sendiri yang akan menerima akibatnya di atas perbuatan yang kita lakukan.

Dalam sebuah hadis kudsi , Rasulullah s.a.w bersabda bahawa Allah SWT berfirman:

“Wahai Hamba –Ku, andaikan orang yg pertama hingga terakhir dari kamu, jin dan manusia semua bertakwa, maka yang demikian itu tidak menambah kekayaan-Ku sedikit pun.
Dan sebaliknya jika kamu melakukan sejahat-jahat perbuatan, maka yang demikian itu tidak mengurangi kekuasaan kerajaan-Ku sedikit pun, sekadar sebagai kurangnya air laut jika diambil dengan jarum..”

Allah hu akhbar!!! Berdoalah pd-Nya..semoga kita selalu diberikan petunjuk serta hidayah dari-Nya. Kita ini si fakir………..seperti Firman Allah dari surah Al Fath ayat ke 15: "Wahai manusia, engkaulah yang fakir terhadapku, dan aku Maha Kaya dan Maha Terpuji”

Ya..begitulah kita..seperti fakir yang menadah-nadah dan meminta begitulah kita dengan Allah, menadah, merayu-rayu dan meminta-minta rezeki, kesihatan, hidayah dan segalanya…..Adakah Allah akan lebih kaya dan lebih agung dengan ketaatan kita???? Adakah islam lebih menjulang dengan dakwah kita?? Sekali-kali tidak!!!! Bahkan kita lah yang berkehendak Allah serta islam itu dalam hidup.

Subhanallah….Maha Suci MU Ya Allah, Sesungguhnya aku yang berkehendak kepada-Mu, tapi Engkau Maha Kaya lagi Maha Terpuji. Sesungguhnya aku ini bagaikan sebutir pasir …lemah lagi kerdil tidak bermaya., fakir yang miskin…yang mengemis rahmat-Mu. Berilah padaku Ya Allah….berilah Ya Allah..berilah padaku.amiin.

No comments: