Tuesday, January 20, 2009

Aku manusia yang takut neraka-Mu,tidak pantas pula disyurga-Mu


“Aku manusia yang takut neraka-Mu…namun aku juga tidak pantas di syurgaMu ya Allah…………”..kalimat itu begitu menggertarkan dadaku.

“Marilah kita hidup..
Seperti org yang menanti mati
Kerana ingat mati itu
Akan mengecilkan segala derita
Akan mencairkan segala alpa
Kiranya inilah detik terakhir
Marilah kita mulakan semula
Walau yg masih tersisa
Hanya sedetik Cuma..
Itu lebih bermakna..”


Malam tadi sebelum mataku terlelap, sempat aku mengira-ngira perjalanan hidupku slama ini. Telah banyak yang kuharungi………ya Allah..telah panjang jalan-jalan yang kulalui..namun aku tidak tahu sampai bilakah lagi aku masih punya waktu disini. Jika diberi peluang, aku benar-benar ingin tahu bilakah tarikhnya aku akan pergi..supaya aku bisa bersedia…….supaya aku dapat benar2 memanfaatkan setiap detik dan kehidupanku didunia ini.ya Allah……aku merintih sebak didalam hati. Kemudian ku pandang wajah ibu yang sedang tidur nyenyak disebelah. Hatiku sebak sekali….airmataku laju mengalir.

Apakah emak yang bakal pergi dulu..? Ataupun aku yang pergi sebelum emak. Semalam emak mengatakn sesuatu padaku..namun aku buat-buat tidak dengar. Kata emak...umur emak setakat 60 tahun je. Saat itu aku tersentak amat. Namun aku pura-pura seperti tidak mendengar apa yang ibu bicarakan tadi. Malam itu, sebelum tidur aku mencongak-congak umur emak..sekarang umur emak 59 tahun..jika yang emak maksudkan tadi......bermakna tahun depan. Hatiku sebak sekali.......sehingga saat ini aku masih belum benar2 berjaya menjadi anak yg terbaik..yg berbakti utk ibu dan ayahku......aku masih belum sempat membahagiakan mereka..banyak sekali hal yang ingin aku lakukan,,byk sekali impian yang ingin aku capai utk emak dan ayah.........namun sempatkah aku???

Sama ada mereka yang meninggalkanku dahulu..ataupun aku dahulu yang pergi meninggalkan mereka. Mati itu bukan untuk org tua sahaja...bukan utk mereka yang bergelar emak dan ayah sahaja....telah ramai sahabat2 ku pergi meninggalkan keluarga yang mereka sayangi. Malah kawan baikku sendiri telahpun kembali ke sisi Nya yang Maha Penyayang. Jadi tidak mustahil juga jika aku turut mengikutnya sedikit waktu lagi.

Ya Allah.........beri aku kesempatan sedikit lagi untuk aku membahagiakan ibu dan ayahku, untuk aku menambah sebanyak2 amal padaMu..untuk aku menjadi khalifahMu yg sebenar2nya...beri daku waktu lagi ya Allah. Amalku tidak banyak..sebaliknya dosa ku bertimbun-timbun..seperti pepasir dilautan. Aku takut sekali kembali padaMu tanpa bekal yang cukup...............

Saat itu airmata ini begitu laju mengalir. Aku menangis teresak2.......kesempatan yg ada ini Ya Alllah...izinkan daku...beri daku ruang yg cukup banyak untuk lebih dekat dengan-Mu. Beri aku waktu dan masa yang lebih untuk bersama-Mu...Terkadang aku terlalu sibuk memikirkn urusan2 duniaku yg tidak pernah habis........Ya Allah....Kau letaklah dunia itu di tanganku..bukan di hatiku,agar aku bisa melepaskannya bila-bila pun saatnya. Tuhan.....terangi jalan hidupku dengan cahaya kasihMu. Pimpin daku dgn Hidayah-Mu. Usah kau biar diriku hanyut terleka dibuai fatamorgana duniawi. Hidup matiku hanya untukMu ya Allah!!!!Hanya padaMu kuserahkan segala pengharapan, jiwa dan ragaku.

Ya Allah,
Malam ini kembali kuadukan diriku kepadaMu
Sebab Engkaulh sebaik2 tempat mngadu
Bukan kerana aku tidak reda dgn qada’ dan qadar-Mu
Yg telah menampakkn kesusahan & derita dlm hidupku

Bukan pula kerana aku tidak kuasa mnerima keadilanMu
Sebab trkadang keadilan dan derita itu berada dlm diri yg satu

Aku hanya takut bahawa keadaan ini akan menjauhkan diriku kpd-Mu
Akan menyebabkan hilangnya cintaku utk selalu mncintaiMu,kerana ramai hamba2-Mu yg selalu diulit derita telah menjauhkn diri mrk dari-Mu

Ya Illahi, pandanglh daku dgn cintaMu dan kumpulkanlh daku brsama org2 yg mncintaiMu, kuatkanlh hati daku utk selalu ingat kpdMu dan jadikanlah kesusahan yg kualami ini sebagai cara untuk mendekati-Mu

Ya Rabbi, tunjukkanlh jalan bagi org2 yg menapak kaki mereka melangkah menuju ke ribaanMu, kuatkanlah jiwa mereka, ampunilah dosa dan kesalahan mrk, tinggikan darjat mereka dan muliakanlh mrk dgn agamaMu..amiin

No comments: