Tuesday, February 10, 2009

Rinduu sangat dengan arwah..


KAU SAHABAT KAU TEMAN
Telah tiba, saat waktu kau tinggalkan kami,
Kerana taqdir yang Maha Esa telah menetapkan..
Sedih rasanya hati ini bila mengenangkan..Kau sahabatku, kau teman sejati.
Tulus ikhlasmu…luhur budimu bagai tiada pengganti.
Senyum tawamu, juga katamu menghiburkan kami.
Memori indah, kita bersama..terus bersemadi.
Sudah ditaqdirkan kau pergi dulu..disaat kau masih diperlukan.
Tuhan lebih menyayangi dirimu..ku pasrah diatas kehendak yang Esa.
Ya Allah, tempatkannya..ditempat yang mulia.
Tempat yang dikau janjikan nikmat untuk hambaMu.
Sahabatku, akan ku teruskan perjuangan ini.....walau ku tahu kau tiada disisi.

Lagu Hijjaz ini membuat ana menangis teresak-esak ketika mendengarnya. Rindu sekali dengan arwah sahabat ku ini. Tadi ana buka Friendster Umairah. ana send testimonial pada dia meski ana tahu dia tak dapat jawab testi ana tu. Ana sangat-sangat rindukan Umairah. Hari ni ana ada sedikit coretan dan luahan hati buat Umairah sempena hari lahir kami berdua yang bakal tiba tidak beberapa lama lagi.

"Umairah..hari lahir kita berdua bakal tiba...birthday kita kan sama..ana selalu teringat sangat2 pada anti bila hari lahir ana hampir tiba. sebab masa kat sekolah dulu kan kita selalu sambut sama-sama. katil anti atas katil ana..kita akan duduk-duduk..sembang-sembang macam2 cerita. Ana suka dengar anti ketawa. bila anti gelak ana suke gelakkan anti balik sebab anti gelak sangat kelakar...sangat2 menghiburkan hati. ana suke tengok anti senyum...nampak barisan gigi anti yang putih dan tersusun cantik tu.

Selalu ana tengok anti sabar bila Hasanah tarik tudung anti dalam kelas. Anti tak marah pun sikit pun, sebaliknya anti senyum je dengan manis. Ana selalu hairan dengan sikap sabar anti yang luarbiasa tu. ana selalu cuba nak jadi macam anti yang sabar, tenang, baik hati..tak bersangka buruk dgn org lain. Anti adalah contoh tauladan terbaik sebagai seorng sahabat!!! ana bertuah sangat-sangat dapat kenal dan dapat jadi sahabat anti!

Umairah...ana skrg ada buat novel untuk diterbitkan. dalam novel tu ana ada cerita ttg anti..ttg persahabatan kita, tentang segalanya. Anti yang suka pada kucing, anti yang suke tersenyum..anti yang baik hati..sume ana ceritakan dalam tu. Kan best kalo anti dapat baca novel terbitan pertama ana tu. :-(

Ana sedih sgt2....sambil taip novel tu airmata mengalir tanpa henti. seolah-olah kenangan lama begitu dekat dgn ana. Seolah2 bagai baru semalam anti ada bersama ana. Bagai baru semalam kita bergelak tawa, bergurau senda bersama-sama..

Akhir sekali..ana nak bgtau anti..walaupun sejak anti meninggal ana tak pernah pergi ke kubur anti..tetapi ana selalu mengirimkan doa buat anti. setiap kali teringatkan anti, ana akan kirimkan doa. Ana xsanggup nak pergi ke kubur...ana tak kuat nak berdiri dihadapan kubur anti. Lagipun mak ana kata org perempuan tak berapa elok pergi ke kubur. Walaupun xpergi kubur, boleh je doakan dari rumah, kerana doa tu tetap sampai. JAdi..itulah yang ana lakukan.

Masa pengebumian anti pun ana tak datang..bukan kerana ana tak ingat pada anti..tapi sbb ana sangat2 tak kuat untuk lihat semua tu. mungkin sampai bila-bila ana tak dapat lupakan wajah anti yang lena dlm tidur itu jika ana pergi ke rumah anti masa kebumikan jenazah tu!!! jadi..ana tak datang sbb tak sanggup dn xkuat nk hadapi semua tu. Menurut Imam Shafie
.."Tidak ada kegembiraan setanding nikmat sahabat..dan tidak ada rasa sedih setanding kehilangan sahabat".

Dan..perasaan itulah yang ana alami skrg.

Ana doakan....sempena hari lahir kita yang bakal tiba ini....moga Allah memayungi Umairah dalam rahmat-Nya yang terbuka luas itu. Dan menjaga Umairah disana agar selalu berbahagia..selalu tersenyum di taman syurga-Nya. Ana juga doakan moga Allah membina untuk Umairah satu rumah dalam syurgaNya yang Maha Indah itu.

Umur anti hanya setakat 21 tahun je..ana pula masih tak tahu lagi berapa lama tempoh yang Allah beri untuk ana pula..Ana harap ana dapat mendidik akhlak ana menjadi sebaik anti. Anti sgt baik..sebab tu Allah sayang anti. Dia ambil anti pergi dahulu.

Akhir kata."Selamat Hari Lahir Umairah"..dan untuk ana juga! Moga Allah temukan kita lagi dibawah arasy' -Nya di padang masyar kelak. Org2 yg saling mencintai kerana Allah s.w.t. Ana uhibbuki fillah. Ila hadrati...birohmati fatihah. salam sayang dan penuh cinta dari ana...sahabat yang masih merinduimu hingga saat ini !!

“Tiap-tiap jiwa akan merasakan mati, dan sesungguhnya pd hari kiamat sahajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dr neraka&dimasukkan ke dlm syurga, maka sesungguhnya ia tlh b’untung. Kehidupan didunia itu hanyalah ksenangan yg memperdayakan”-
Ali ‘Imran:185

No comments: