Monday, June 15, 2009

HATI KU YANG SEBENING AIR

Bismillahirrahmanirrahim…

Syukur!!! Alhamdulillah…!!

2 patah perkataan sudah cukup menggambarkan isi hati ana yg teramat cinta dan rindu pada-Nya.

Entah mengapa…sudah lama rasanya ana tidak merasakan “Cinta” Nya…cinta yang selalu hangat dalam hati ini..cinta yang selalu berdegup kencang tatkala mengingati-Nya.

Sejak akhir-akhir ini ana terasa sedikit jauh dari-Nya….kenapa? mengapa??? Dimana silapnya…????

Lama ana memarahi diri..cuba bermuhasabah dan memujuk nafsu yg semakin liar ini. Gelombang mujahadah ini tidak pernah tenang. Sehingga untuk berdoa juga terasa kaku..untuk berbicara dengan-Nya terasa kekok? Kenapa…………!!! Ana memarahi diri yang semakin “lupa diri”. Lupa peranan diri ini disisi Allah Yang maha Agung.

Mungkin kerana sejak akhir2 ini terlalu banyak masalah yang datang bersusun-susun. Semuanya berkumpul menjadi SATU. Kebetulan ana punya sekeping hati..hati itulah yg sering gusar memikirkan semua permasalahan-permasalahan yang timbul. Hati yang tidak mahu tenang tatkala diuji Allah untuk kesekian kalinya. Ya..hati yang sebening air….tatkala ia diusik sedikit, kocakannya terus merubah corak.

Siang, malam, petang…setiap saat dan detik ana memikirkan masalah-masalah yang dihadapi. Satu persatu bermain di ruang mata…sehingga terkadang ana terpaku lama memikirkan sambil mencari2 jawapan penyelesaian. Ana cuba berusaha utk keluar dari masalah……..tapi ana lupa utk meminta pertolonganNya….! Ana mahu menyelesaikan masalah ini dgn sendirinya, hingga terlupa utk mengadu segalaNya pada Dia Yang Maha Mendengar. Astaghfirullah hal adzim…….

Sehinggalah baru hari ini ana seolah TERKEJUT dari LENA yang panjang!! Akhirnya ana menemui jawapan yg ana tercari-cari selama ini. Punca ana menjadi sebegini jauh dariNya….sebab utama yang membuatkan ana semakin resah dan tidak tenang. Akhirnya Dia menegur ana..mentarbiyah ana untuk kesekian kalinya. SUbhanallah………Dia masih cinta dan sayang pada ku…

Tiba-tiba ana terbaca satu ayat yg rasanya ditujukan khas untuk ana..teguran direct dari-Nya untukku “Jika kamu letakkan hatimu diakhirat, pasti kamu akan bahagia didunia dalam reda. Tetapi, jika kamu letakkn jiwa mu hanya pada dunia, maka kamu akan merasai pahit maungnya hati yg tidak berkesudahan"
Subhanallah…..ana terkesima! Iya…inilah puncanya. Inilah sebabnya. Ana menganguk2 kan kepala sambil bersetuju dgn ayat azimat tersebut.
Selama ini ana menjadi begitu resah kerana terlalu memikirkan masalah-masalah dunia yang tiada berkesudahannya. Seolah terlalu cinta pada fatamorgana duniawi ini…akhirnya ana jatuh rebah dengan ujian ini tatkala begitu tamak pada keseronokan duniawi..hingga ana mengabaikan urusan akhirat yg lebih penting. Bila hati terlalu cinta kpd dunia…maka segala yg dimilki takkan pernah terasa puas.

Ana akhirnya tertunduk lesu memndang lantai. Iya..sejak akhir2 ini ana terlalu banyak susah hati memikirkn urusan2 dunia..memikirkan harta2 dunia yang kesenangannya hanya sementara cuma. Lupa pula pada doa yang selalu dibaca.."Ya Allah..letaklah dunia itu ditanganku, bukan dihatiku..agar aku bisa melepaskannya bila-bila pun saatnya..”.

Jika kita mencintai akhirat..nescaya hidup didunia ini terasa senang dan nikmat. Segala kesusahan yg dihadapi terasa mudah…terasa tidak ada apa-apanya. Kerana kesusahan didunia ini hanya sementara , tetapi kesusahan diakhirat, tiada berkesudahan. MasyaAllah…………..

Terima Kasih ya Allah…….syukur Alhamdulillah ya Allah..akhirnya aku mendapat kembali kekuatan cinta ini. Akhirnya kurasakan kembali nadi cinta ini buat-Mu…Ya Allah, pimpinlah daku yg kelelahan ini…..biar bertatih dalam kepayahan, izinkan daku melangkah menuju ke syurgaMu. Meski terkadang aku jatuh dan bangun dan perjalanan ini…..tolong pimpin daku Ya Allah..tunjuki jalan-jalannya agar aku tidak akan tersalah langkah.


YA RABBI….HIDUPKANLAH HATI INI MA’RIFAT PADA-MU, DAN MATIKANLAH HATI INI SYAHID DI JALAN-MU..amiin

“Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatu apa pun, dan Dia memberi kamu pendengaran, penglihatan dan hati, agar kamu bersyukur” – Al Nahl 16:78

1 comment:

~PakKaramu~ said...

Pak Karamu melawat anda