Monday, June 22, 2009

Saya Saaaayang Ayah!!!


Bismillahirrahmanirrahim…

SELAMAT HARI BAPA AYAH………..akak sayang Ayah!!! Kalimah itu kuucap perlahan didalam diri ketika ber KBM di Sekolah Bandar Banting Sabtu dan Ahad baru-baru ni. Sewaktu hari ayah kali ini, ana tidak dapat berada disisi ayah untuk meraikannya bersama. Tetapi, ana ada menyiapkan hadiah teristimewa untuk ayah..moga-moga hadiah itu akan terlaksana…amiin.

Hurm….terkadang jika duduk bersendirian sambil melayan perasaan, ada perasaan sebak yang bertakung tatkala mengenang insan bergelar ayah. Ditambah lagi saat mendengar bait lagu adik Aeman yang bertajuk ayah..

”Ketika berjauhan, masih kurasa, hangat kasihmu ayah.
Betapa kurindukan, redup wajahmu, hadir menemaniku.
Terbayang ketenangan, yang selalu kau pamerkan..
Bagaikan tiada…keresahan.
Walau hatimu sering terluka..tika diriku terlanjur kata..
Tak pernah sekali kau tinggalkan diriku sendirian
Ketika ku dalam kedukaan
Kau mendakap penuh pengertian
Disaat diri ku kehampaan
Kau sedia mengajarku erti kekuatan..”

Airmata ini tidak dapat ditampung-tampung tatkala mendengar bait lagu ini. Ditambah lagi dengan bayangan wajah ayah yang sedang tersenyum manis,…aduh….hatiku memainkan rinduu yang teramat buat ayah. Terkadang ana gagal menunjukkan sayang yg teramat buat ayah. Lebih banyak ana menunjukkan rasa sayang ini kepada emak..krn emak lebih senang dipeluk..emak lebih senang duduk-duduk disebelah ana sambil mendengar bicara ana..atau aduan ana. Tetapi..meski ayah tidak berbuat begitu seperti emak……..kutahu kasih sayang ayah selalu menggunung untukku dan adik2.

Ketika kecil, ayah sering memelukku, menggendongku..serta mendukungku. Namun..tatkala diri ini semakin menginjak dewasa…ana merasa malu untuk memeluk ayah. Tak dapat dilupakan, saat terindah dalam hidup ini apabila memeluk ayah ketika ana sudah menjadi seorang dewasa. Iaitu ketika konvokesyen ana. Selepas keluar dari dewan konvokesyen….ketika itu ana tercari- cari wajah emak dan ayah. Dan…sebaik terpandangkan wajah mereka..terasa airmata tanpa tersedari mengalir perlahan. Wajah emak dan ayah terpancar bercahaya-cahaya. Kegembiraan emak dan ayah bukan kepalang. Saat itu adalah saat yg paling membahagiakan..kerana ana dapat membuat emak dan ayah bahagia..ana dpt melihat senyuman bahagia yg terpamer diwajah mereka. SUbhanallah……..aku rindukan saat itu Ya Allah. Terima kasih kerana mengukirkn senyuman kebahagiaan itu diwajah emak dan ayah.
Dan…ketika itulah ana berlari memeluk emak..juga memeluk ayah dengan erat. Kelihatan ayah juga terkejut dgn aksiku..dan ayah tersenyum bangga.

Oh Tuhan..aku rindukan saat itu!!

Mengenang seorang ibu ternyata lebih lebih mudah dari mengenang bakti dan jasa seorang ayah. Banyak puisi atau gurindam yang Melayu yang sering bercakap tentang wanita bergelar Ibu, tetapi antara sedar atau tidak, balada seorang lelai bergelar AYAH mungkin kurang tercanai.

Berbanding wanita bergelar ibu, entah kenapa nama ayah jarang berlagu dibibir, meski pun sentiasa hidup di teratak jiwa! Kenapa agaknya?
Mungkin kerana ketegasan ayah tidak mampu membatasi kelembutan Sang Ibu, atau syurga yang bergentayangan di kaki ibu melebihi ukuran kasih sayang insan. Itulah hakikat…..atau mungkin juga sifat lelaki itu secara natural yang menolak sesuatu bersifat sentimental. Tidak mengapa kasih sayang padanya tidak dilaungkan, asalkan dihati ia teguh bersemi. Sesungguhnya walau tidak banyak dimadah gurindam, seorang bapa kekal sebagai “WIRA” paling berkuasa di hati seorang anak.

Bapa satu anugerah tidak ternilai buat seorang anak. Dia permulaan sebuah kehidupan, dialah juga penjaga yang menjadi kekuatan sebuah keluarga. Tanpanya…si anak berdiri tanpa pegangan, IBARAT KAPAL YANG KEHILANGAN NAKHODA

Ayah..abah..Abi….masing-masing punya pilihan untuk menggelarnya. Dihati semua, selain ibu, bapalah insan utama, kemuncak murni kemuliaan Insan. Pengorbanan mereka tiada terhingga, bakti mereka tidak terhapus walaupun nun jauh di perbatasan bumi.

Ayah………akak sayang ayah!!!

Kutahu…ayah juga tahu bahawa aku sangat sayangkan ayah. Tak dapat ku bayangkn hidupku ayah, tanpa engkau disisi. Moga Allah selalu melindugi ayah dalam rahmat AgungNya..serta selalu menjaga dan melindungi ayah dari segala bahaya dan bencana.

Ya Allah, izinkan daku berbakti sepenuhnya kepada ibu dan ayah..yg selalu memberikan seluruh kehidupan mereka untukku. Izinkan daku memberikan sepenuh kasih sayang dan pengorbananku buat mereka…Amin.



No comments: