Wednesday, March 25, 2009

Hiduplah sesuka hatimu....



“Hiduplah sesuka hatimu…sesungguhnya kamu pasti mati akan mati. Cintailah siapa saja yang kamu sayangi… sesungguhnya kamu pasti akan berpisah dengannya. Lakukan apa saja yang kamu kehendaki…sesungguhnya kamu akan memperoleh balasannya. Dan ingatlah bahawa bersama kesulitan itu sentiasa akan timbul kesenangan”
- Ibnu Abbas-


Bismillahirrahmanirrahim…

Ayat diatas ana tujukan untuk diri ana sendiri..juga buat semua sahabat2 dan adik-adik kbm yang mmbaca nukilan akak..
Ayu…disini akak sertakan nukilan hari ini mungkin juga sebagai nasihat untuk Ayu..afwan kerana lama tak contact ayu..Juga buat adik luqman..atas pertanyaan baru2 ni..akak tak reply sbb takde kredit. Afwan semua….sejak akhir2 ni akak memang dah lama tak top up…malas nak pegang hp..hehe…dah lama hp akak tu berdiam diri didalam almari.

Erm…topik hari ni yang sgt2 ingin ana bincngkan mengenai cinta..kasih dan syang sesama insan. Topik ni memang tersangat2 diminati oleh semua orang..apatah lagi yg namanya remaja. Saat ini kesemuanya punya angan-angan dan cinta masing-masing. Iya..cinta tu mmg indah kan….malah boleh jg menyembuhkan sakit. Cinta itu kuasa ajaib anugerah terindah dari Allah.
“Siapa yang tidak mahu mencicip manisnya cinta tidak akan bisa menikmati kehidupan” – Ibn Qayyim Al-Jauziyah

“Bukankah cinta itu indah!! Cinta adalah sebahagian dari nafas kehidupan. Tetapi... apalah ertinya cinta pada insan jika cinta kepada Khaliqnya belum tercapai”….

Hurm….kenapa kita boleh mencintai sesama makhluk separuh mati...tetapi tidak bisa mencintai Dia yang menganugerahkan rasa cinta itu?? Allah telah menjadikan rahmat dalam 100 bahagian. Allah masih menahan 99 nikmat itu...dan yang diturunkan dibumi hanyalah satu bahagian sahaja. Maka dengan satu bahagian itu pulalah masing-masing makhluk berkasih sayang...sehingga kuda mengangkat kakinya kerana takut menginjak anaknya.

Aduhai....terkadang rasa malu amat pada-Nya..mengenang diri yang terlalu sedikit melahirkan cinta kepada-Nya. Apa yg telah aku buktikan dalam merelisasikan cintaku pada-Nya?? Apa yang telah aku perbuatkan dlm mempersembahkan cinta yg ada untukNya. Terkadang dlm solat yg menjadi jambatan utk lebih dekat dgn-Nya..aku masih juga teragak-agak memikirkan permasalahan duniawi. Masih sarat dgn urusan dunia yang tidak mampu dilupakan walau 5 minit cuma. Aduh....hinanya andai aku tidak bisa mencintaiNya lebih dari segala rasa cinta yg ada didunia ini.


"Andai semua orang yang anti sayangi didunia fana ini meninggalkan anti suatu hari nanti….tetapi Dia tak kan sekali-kali meninggalkan anti. Kerna cinta sesama makhluk itu bersifat fana, manakala cinta kepada Khaliq itulah cinta baqa’ yang kekal abadi hingga ke hari bumi ini hancur menjadi debu..hingga ke hari manusia dibangkitkan lagi di padang masyar kelak..dan hingga kesemua neraca keadilanNya tertegak di negeri sana..ketika itu cinta Nya masih lagi terus ada. Cinta-Nya yang tidak pernah berkurang…malah semakin bertambah walaupun telah direbut oleh hamba-hambaNya yang lain.

Sesuatu yang diamanahkan oleh Allah tidak akan hilang di waktu ia hilang disisi manusia. Orang yang berhubung dengan Allah tidak akan rugi tetapi beruntung. Orang yang ditolong Allah tidak akan kalah…tetapi akan terus menang"


Kata-kata diatas dipetik dari novel ana sendiri. Entah mengapa ayat itu begitu ana sukai..malah suka pula ana membacanya berkali-kali. Ana juga tidak sedar ayat itu terlontar dgn lajunya dari kotak fikiran. Seolah-olah bukan pula kata2 dari ana sendiri..tetapi adalah “teguran” dari Allah untuk ana. Kerna cinta yg paling agung itu untuk Allah..cinta yang paling mahal itu hanya utk-Nya.

Kamu boleh mencintai siapapun yang kamu mahu…kamu boleh untuk saling menyayangi…tetapi harus ada batasnya. Jgn sampai cinta itu membuat kamu lalai dari mengingati Allah. jgn sampai cinta itu mmbuat hati kamu lemah…lalu terseret dlm lembah maksiat yang menjauhkan Allah dari dirimu. Jika benar kamu ingin dicintai oleh lelaki/wanita yg soleh…tautkanlah seluruh hatimu utk Allah…nescaya sebaik-baik pasangan Dia akan anugerahkan kepada-Mu..

Jadi..usah diragui pada janji-Nya..kerna Dia tidak pernah menyalahi janji…..

Ada 7 petanda kebahagiaan dunia menurut Ibnu Abbas r.a iaitu :
Qalbun syakirun : hati yang selalu bersyukur
Al azwaju shalihah : pasangan hidup yang soleh
Al auladun abrar : anak yang soleh
Albiatu sholihah : lingkungan yang kondusif untuk iman kita
Al malul halal :harta yang halal
Tafakur fi dien : semangat untuk memahami agama

No comments: