Saturday, March 14, 2009

HP ku dicurik..!!!1

HP ku dicuri!!!!!

Bismillahirahmanirrahim…

Huhu….hari ni berlaku satu kejadian yang membuat tanganku menggigil-gigil menahan marah. Hampir saja tanganku ini melayang papa pipi budak yang mencuri hp ku itu.

Mcm biasa, lepas maghrib rumahku memang dipenuhi anak2 jiran yang datang mengaji. Selalunya aku akan simpan hp dalam bilik, tapi entah kenapa hari ni terlupa langsung tentang hp yang berada di atas sofa.

Selepas mengaji al quran, aku pun keluar dari bilik dan turut mmbantu ibu mengajar budak2 ni mengaji. Ketika itu adik lelaki ku bertanyakan hp ku. Seketika aku teringtkan hp yang berada di atas sofa sebentar tadi. cari punya cari tak jumpa. Kemudian emak cuba mendail hp ku...mulanya ada nada dering, tapi kemudian dimatikan. Masa tu aku dah pun syak hp ku telah dicuri oleh salah seorang budak yang datang mengaji di rumahku. Ketika itu yang tinggal hanya 3 orang. Ada seorang budak yang pertama sekali datang memakai baju bewarna kuning. Aku yakin sangat budak itulah yang mencuri hp ku kerana dia yang datang paling awal dan pulang paling awal. Tak sempat mengaji lagi dia dah pulang.

Tanya punya tanya kat budak yang 3 orang tu, semuanya tak mengaku dan tak tahu. Aku pun mula memakai tudung dan keluar mencari budak baju kuning yang berusia dalam 10 tahun tu. Kecik-kecik da pandai mencurik...memang pantang betul rasanya..wah...geramnya!!!

Dengan penuh geram tu aku mencari budak si baju kuning ini ditemani 2 orang adikku. Dah la segala nombor dlm hp tu penting….sambil mencari2 tu tak henti2 aku berdoa didalam hati agar Allah temukan juga aku dengan hp ku itu.

Ketika itu adik bongsuku bersama kawannya mencari budak ini menaiki motosikal…katanya budak tu pergi ke pasar malam. Sedang tercari-cari itu..adikku yang menaiki motor itu membawa balik budak berbaju kuning itu bersama kawannya.

Aku bertanya padanya bertalu-talu..tetapi dia bersunguh-sungguh tak mengaku. Siap bersumpah demi Allah semuanya, berkali-kali dia bersumpah dengan nama Allah dia tak mencuri. Tu yang lagi geram tu…rasa nak penampar sekali!!! Pandai betul main-mainkan nama Allah….macam main-main je!

Selepas tanya punya tanya…dia masih tak mengaku juga. Aku sgt2 yakin mereka yg mencuri..jika bukan mereka siapa lagi yang dtg. Memang sebelum maghrib tu hp tu ada je atas sofa. Ketika sedang bersoal jawab di tepi jalan tu, abangku lalu.

“Bawak budak ni balik rumah..”, kata abangku perlahan. Aku pegang tangan budak tu dan bawa dia kerumah. Ketika itu dia masih lagi bermatian-matian mengatakan dia tak salah. Dia kata memang dia tak tahu apa2..malah dia juga tak pandai menggunakan hp. Pandai betul mulut dia tu. Sakit hati rasanya.

Bila sampai dirumah...keempat2 suspek itu duduk di sofa, abangku menjadi polis. Pada awalnya memang kesemua tidak mengaku. Masing2 ada cerita rekaan yang tersendiri. Semuanya bersumpah2 dengan nama Allah. Kecik2 da pandai tiru macam kes kat tv tu..bersumpah2 pegang quran. (mcm kes org yg fitnah Anwar Ibrahim tu)huhuhu

“Em..ni kena telepon polis la ni. Malam ni juga abang panggil polis tangkap korang semua..”, kata abangku dengan serius sambil mendail nombor hp kawannya. Ketika itu mereka masih lagi bermati-matian tidak mengaku mencuri hp ku.

“Ok..kejap lagi kawan abang datang tangkap korang bawak pegi balai. Pandai2 la jawab kat balai polis…”, kata abngku mengungut budak2 itu. Ketika itu budak berbaju kuning itu nampak semakin gelisah. Tetapi masih jga dia tak mengaku.

“Erm..budak2 ni nak kena belasah juga ni baru nak mengaku..”, kata abangku lalu bangun mengambil sebatang payung besar disebelah almari. Abangku mengugut mereka supaya mengaku. Ketika itu abangku berdiri depan mereka bermpat sambil menghentak-hentak payung itu beberapa kali. Serius sekali muka abangku. Mmg kecut perut juga kami menyaksikan aksi itu.

Ketika itulah baru budak si baju kuning itu mengaku sambil menangis-nangis. Geram sungguh rasanya. Lalu kutanya mana hp tu?? Katanya dah bagi pada sorang kawannya yang tinggal tidak jauh dari situ. Geramnyeee!!! Aku pegang lehernya dan minta dia bawa aku jumpa kawanya itu. Dia tak tahu lagi aku ni bila marah mcam mane. Dah la orang mengajar dia ngaji hari-hari, tapi balasannya dia mencuri hp orang yang mengajarnya pula. Mana tak hangin…..sepanjang perjalanan itu aku ugut dia, jika malam ni aku tak dapat hp tu kat tgn…aku hantar dia ke balai polis malam ni juga. Menangis-nangis dia takut, merayu2 minta maaf.

Carik punya carik kawannya yang bernama Iwan itu tidak dapat ditemui. Kalau dia dah jual hp ku...memang siap la budak2 ni. Ketika sedang berpeluh-peluh itu tiba-tiba kami bertembung dengan si Iwan ni. Dengan penuh marah aku meminta hp ku. Dia pun dgn laju mengeluarkn hp ku dari poketnya. Ketika itu hp ku telahpun gelap tidak berlampu. Bila kubuka, sim cardnya telah tiada. Ketika itu juga si budak baju kuning itu dengan lajunya mengeluarkan sim card ku dari poket seluarnya. Ketika itu tanganku menggigil-gigil menahan getar. Rasa ringan tanganku ini untuk singgah dipipi budak tu. Yang paling aku geram..masa menafikan tu punya la banyak alasan...sampai bersumpah2.
Ketika marah-marah itu, aku katakan untuk membawa mereka ke balai polis juga. Biar meringkuk dalam sekolah juvana. Kata kawan-kawannya, dia mmg selalu mencuri barang2 orang. Haritu dia curi pendrive, curi hp …memang selama ni keje dia mencurik.ei…geramnya!!! ketika itu budak baju kuning itu melutut didepanku minta maaf...dia merayu-rayu supaya tidak dibawa ke balai polis. Akhirnya setelah berceramah hampir setengah jam pada budak2 tu..aku lepaskan mereka pergi. Sambil marah2 itu ada ayatku yang menyebut..

“Dah..lepas ni tak payah datang mengaji quran kat sini lagi…datang bukan nak belajar, mencuri pula..”, kataku dengan nada yang penuh geram. Tapi ibuku tidak bersetuju. Ibu lalu mendatangi anak-anak itu dan berkata.. “Esok datg la mengaji..”..wawa..knapa mak cakap mcm tu?? Tanyaku pada emak.

Emak kata..biarlah. kita nasihat dia elok-elok..ajar juga dia mengaji. Mungkin kita boleh didik dia jadi org lebih baik..huhu..mulianya hati ibu. Aku akhirnya faham niat mulia ibu. Hurm….mungkin aku yang terlalu mengikut rsa marah yang menggila ini. Bukan apa, sejak aku bersekolah asrama lagi…memang pantang betul rasanya pada pencuri ni. Masa sekolah asrama dulu pun, duitku yang disimpan dalam loker pernah dicuri. Setiap malam aku baca yasin, dan akhirnya duit itu dikembalikan semula oleh si pencuri.

Patutlah islam mengarahkan org yg mencuri ini supaya dipotong tangannya. Kerana ia sngt2 menganiyai org lain. Kesian kat org yang kena curi tu. Aku teringat pada cerita ustaz kautsar dalam kuliahnya. Ada seorang lecturer yang sgt kaya di sebuah universiti..dia sgt2 tak setuju dgn hukum hudud. Katanya hukum hudud ni zalim. Sampai nak potong tgn orng yang mencuri, katanya nanti akan ramai la orang yang kudung tangannya.

Nak dijadikan cerita, Allah membalas balasan atas keceluparan lelaki ini yang menghina-hina hukum yg ditetapkan Allah. Suatu hari rumah lecturer ni dimasuki perompak yang bersenjata parang. Dia sekeluarga diikat di tiang rumah dan parang diletakkan di leher anak gadisnya. Ketika itu dia dipaksa membuka peti besinya yang mngandungi wang puluhan ribu. Barang2 berharga dirumahnya habis diangkut perompak tersebut.

Tidak lama selepas kejadian itu, lecturer ini mengadu pada ustaz… “alangkah bagusnya jika hukum hudud ada…” kata lecturer itu sambil menangis-menangis.

“Ustaz…saya kumpul harta tu bertahun-tahun dgn hasil titik peluh saya, tapi pencuri tu amik dari saya tak sampai sejam…kalau saya dapat dia memang sya bunuh!!!”, kata lecturer itu sambil menangis-nangis.

Lalu ustaz menjawab “Itulah..dulu awak kata hukum hudud ni zalim. Kalo ikut hukum hudud, potong tangan je…tapi kalo ikut hukum manusia….kamu nak bunuh dia terus. Ha…mana lagi zalim..”, kata ustaz itu memberi nasihat kpd lecturer itu. Akhirnya dia mennagis teresak-esak sambil mengulang2 ayat.. “Alangkah bagusnya jika ada hukum hudud di negara Malaysia ni…!!!”

Hurm…hukum Allah itu yang paling ADIL!!!kerana Allah itu MAHA ADIL. Manusia yang tahu merendah2 kan hukum Allah itu, sama seperti merka tidak mengakui keadilan Allah, tidak mengakui kebesaran Allah.

MasyaAllah….renung-renungkanlah………







1 comment:

DekChik said...

akakkkkk..garangnye..
takot adikk..hihihihi..
pape pon budak tu mmg nakal..kena didik tu.ish²..panjang tangan betol.pastu taknak ngaku.siap nk pgg AlQuran.hurm..Budak² zaman sekarang...~