Thursday, March 26, 2009

MADU DAN POLIGAMI…..INDAH??



“Dan diantara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah, Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir” – Al Rum 30:21

Bismillahirrahmanirrahim..

Hurm..dalam dok tulis entry tentang cinta tu…kebetulan tadi ana baru sahaja selesai menonton rancangan talk show Ally Iskandar yang membahaskan tentang “Poligami”. Dan artis jemputan tidak lain dan tidak bukan lagi iaitu Salih Yaakob yang sedang hangat dikatakan bakal menikah untuk yg ke-4 tidak lama lagi. Teringin juga ana dengar kata2 dan pandangan yang keluar dari mulutnya.

Setiap seseorang itu boleh dinilai dari setiap kata-katanya. Itulah yang ana belajar dalm bidang psikologi dan dari sudut agama juga. Kerana, mulut itu ibarat muncung teko. Ia akan memuntahkan segala yg ada didalamnya. Setiap patah bicara yg keluar dari mulut sseorang itu, seolah menggambarkan apa yg tersirat didalam hatinya. Malah ana jg teringat pada sebuah ungkapan dari wanita sufi ahli syurga yang bernama Rabiatul Adawiyah kepada seorang wali Allah. Ketika lelaki itu merungut-rungut tentang hal-hal dunia….Lalu Rabiatul Adawiyah menjawab.. “Nampaknya kamu sangat cinta kepada dunia..kerana orang yang sering bercakap tentang sesuatu perkara itu tentulah dia cenderung kepada perkara tersebut..”

Maknanya...kecintaan seseorang itu bisa terlihat pada setiap percakapannya. Jika dia cinta kpd harta, maka percakapannya lebih banyak berkisar soal harta siang dan malam..jika kecintaannya kpd bola..maka siang dn malam akan lebih banyk memperkatakan hal-hal bolasepak..dan jika kecintaannya kpd Allah…maka lebih bnyk pula dia bercakap tentang cinta dan kebesaran Allah.

Ok...berbalik kepada kisah Salih Yaakob tadi…Subhanallah…ana kagum mendengar bicaranya!! Jujur, ana jenis jarang atau susah untuk memndng tinggi atau memuji seseorang. Hanya yang terbaik atau yang luar biasa sahaja yang mampu membuat ana mengatakan “wow”...ataupun ana mengangguk-angguk tanda setuju. Kerana lebih ramai org yang hanya tahu berbicara menggunakan nafsu dan perasaan. Tetapi...andai sesuatu yg dibicarakan itu dekat sekali dgn Allah…dalam setiap perkataan, dalam setiap ayat dan setiap yg terjadi…ada dikaitkan dengan kebesaran dan ketentuan Ilahi…ana tersangat2 sukeJ

Alhdmulillah…Salih Yaakob itu mampu membuatkan ana tersenym dan bersetuju dgn kata-katanya. Dari setiap kata2 nya, dapat digambarkan ilmu agamanya tinggi. Antara ayat yang paling ana suka dengar..
“Wanita ini memang akalnya satu...nafsu yang banyak. Lelaki sebagai imam harus tahu bagaimana untuk menjinakkan nafsunya yang banyak itu. Lelaki itu imamnya..lelaki itu ketua nya…jika isteri itu solat berimamkan suaminya, membaca Al Quran, kiblat dan segalanya mestilah mengikut suaminya...krn suami itu yg harus membimbing dia kejalan Allah. Dlm apapun yg dilakukan, hadirkan Allah selalu dlm hati. Nescaya hidup terasa indah dan nikmat…Kita akan tahu tanggungjwab dan amanah kita kpd Allah…”

Yup…ana tersangat suka kata-kata itu. Andai dalam hidup ini kita selalu menghadirkan Allah dalam apa jua yg berlaku…kita selalu melihat segala yg terjadi sbg hamba Allah..maka kita akan tahu diri..“SIAPA AKU DI DUNIA INI”.

Maka kita tidak akan punya banyak rungutan terhadap hidup…tidak punya kekesalan atas apa sahaja jalan Tuhan untuk kita. Kerana 24 jam hidup kita seharian…tiada satu pun yg terjadi tanpa izin dan kehendak dari Allah. Jika seseorang itu kawin...ataupun menikah..ataupun berpoligami, semua itu tidak akan berlaku tanpa kehendak Allah! Ana jg teringat pd pesanan ustazah ana suatu hari,katanya.. “Padang masyar nanti panas, matahari sejengkal atas kepala. Tak nak payung emas ke..”.gurau ustazah. Walaupun ustazah berkata2 dlm tawanya…namun kata2 itu begitu memberkas dihati ana. Lantas terfikir pula akan peluang yg terbuka luas untuk makhluk bernama wanita itu. Allah beri peluang itu untuk para wanita yang redha dengan taqdirNya. Meski hatinya sedikit terluka...namun dia redha dan merelakannya…maka Allah siapkan hadiah utk pengorbanan nya itu.

Lalu diam-diam ana bertanya pada hati “Nak payung emas tak..”….hehe….ana tersenyum bahagia. Andai Allah ingin memberi peluang itu kepadaku….kenapa tidak..:-)

Subhanallah…itulah indahnya andai dalam hati ini ada cinta Allah. Rugi sekali andai org2 mukmin itu tidak bisa memiliki atau mengenal cinta Agung ini. Percayalah…hanya cinta dan keyakinan kita kepada Allah sahaja yang menjadi pintu dn kekuatan untuk kita merasa bahagia meski dalam derita..untuk kt merasa cukup meski dalam kekurangan..dn utk kita tersenyum meski dalam kesakitan. Perkara inilah yang selalu ana nasihatkan pada diri… “Peluklah cintaNya selalu jgn dilepas...kerana ianya nadi dan nafas kekuatan utk kau hadapi apapun…”

p/s: Jadi….utk para isteri..selepas ini tanyalah pada suami… “Abang tak nak kawin ke? Kawin la lagi…ana nak sgt payung emas..”..hehe….ada berani??

“Aku tidak mempunyai apa-apa melainkan cinta-Mu yang kudakap selalu...
Cinta yang memberikan kekuatan setelah aku lelah dalam perjalanan ini,
Cinta yang menghidupkan kembali nafas juangku...”

No comments: