Tuesday, March 3, 2009

IKHLAS??? ADA APA DENGAN IKHLAS??


Bimillahirrahmanirrahim…

Hari ini ana ingin berkongsi satu ilmu agama yang sgt penting, yang mana ia sangat utama untuk diaplikasikan dalam setiap amal yang kita lakukan!! Tanpanya ibadah itu seperti debu-debu yang berterbangan. Tanpanya ibadah itu sia-sia sama sekali. Ia yg sgt istimewa ini dipanggil dengan nama IKHLAS!!!

Andai kita buat perkara terhebat sekalipun didalam dunia ni…tetapi tanpa disertai dengan yang namanya IKHLAS..nescaya ianya SIA-SIA. Jadi..marilah kita sama-sama mendidik diri dan mengenal apakah hakikat IKHLAS yang sebenar-benarnya. Moga selepas ini setiap dari yg kita lakukan itu..benar2 IKHLAS kerana Allah s.w.t. Ada juga beberapa isi agama dlm ni ana dapat dari ustaz hamka. InsyaAllah….menurut Saidina Ali….ilmu itu bukanlah sesuatu yang dihafal, tetapi yang mendatangkan manfaat!!! Moga ilmu yg dibincangkan disini benar2 bermanfaat untuk kita semua..amiin

"Keikhlasan itu ibarat semut hitam yang berjalan diatas batu hitam dimalam yang sangat kelam. Ianya wujud...tetapi amat sukar dilihat. Dan jangan tertipu dengan terangnya bulan kerana disebalik terang itu banyak kegelapannya”


APA ITU IKHLAS???

Tajuk ini sgt penting dan banyak mendidik ana. Terkadang untuk menjaga keikhlasan ini memang sgt2 susah. Syaitan ni ada sahaja peluangnya nak menipu manusia hidup-hidup. Astaghfirullah al adzim...moga2 hati ini selalu dijaga Allah agar selalu ikhlas dalam beramal. Kerana ikhlas itu puncak kepada segala amal.

IKHLAS itu adalah...sebarang AKSI yang kita buat hanya kerana ALLAH,AKSI di sini termasuk segalanya, samaada perbualan, perbuatan, perlakuan, perancangan, pendirian dan lain-lain aksi manusia, sama ada yang di lakukan atau yang di tinggalkan, atau yang akan di lakukan, atau yang telah di lakukan, atau yang sedang di lakukan, atau apa saja, pendek kata semuanyalah!!

Senang cerita,….apa sahaja PERINTAH ALLAH, bila kita ikut: ITULAH IKHLAS!!Sama ada perintah MENGERJAKAN atau perintah MENINGGALKAN, bila namanya PERINTAH ALLAH, dan di lakukan semata-mata kerana PERINTAH ALLAH, maka fahamlah kita bahawa itulah HAKIKAT IKHLAS.

SITUASI 1 :

Ramai orang yang bila disuruh buat sesuatu..cthnya pergi solat jemaah, baca Al Quran atau melakukan apa sahaja perintah Allah..mereka nak tunggu hati IKHLAS dulu baru boleh buat. Iaitu tunggu hati suka dulu baru buat, jika hati tak suka dan mengerjakan dlm keadaan terpaksa....mereka faham itu adalah TAK IKHLAS.

Kesan dari pemikiran begitulah akan terjadinya masjid2 yg kosong, Al Quran yang berhabuk ..kerana hati belum suka untuk buat amal. Hurm...nampaknya semua kena tipu dengan SYAITAN hidup-hidup!!!

Septutnya..kena tunaikan perintah Allah dalam keadaan ringan atau berat, suka atau duka..asal sahaja perintah Allah, ianya akan menjadi IKHLAS...walaupun hati kita tak suka melakukannya!

Apakah kamu sangka orang-orang yang pergi solat berjemaah di masjid tu..dah jadi hobi mereka pergi masjid macam hobi orang kumpul setem??

Apakah kamu sangka orang-orang yang baca Al Quran tu dah hobi mereka baca Al Quran macam hobi korang yang suka baca blog???

Adakah kamu sangka mereka yang pergi berdakwah tu dah hobi mereka pergi berdakwah tinggal anak bini macam korang punya hobi pergi memancing tinggalkan anak bini????

Sebenarnya..padahalnya...mereka telahpun sedaya upaya bermujahadah menentang nafsu sehingga akhirnya Allah mencampakkan kemanisan dalam beramal!!! Subhanallah.....

Sahabat nabi ada yang mencukur kepala sampai berdarah kerana tak suka dengan keputusan hudaibiah, tapi mereka tetap ikhlas kerana mereka mengcukur kepala kerana Allah, dan akur dengan keputusan hudaibiah kerana Allah.

Moralnya disini ialah...syaitan akan berusaha membuatkan kita berasa beban dan berat untuk melakukan AMAL!! Bila rasa beban dan malas bertandang...adakah itu tanda TIDAK IKHLAS??? Jangan jadi bodoh.....teruskan buat amal baik...sama da suka atau tidak, asal kerana Allah..maka kita buat. Akhirnya, bila kita istiqamah nanti, barulah Allah akan campak kemanisan. Dan..bila dah istiqamah nanti, barulah kita tahu betapa PAHITNYA BERPISAH DENGAN AMAL itu. Subhanallah...........

"Bila kamu merasa letih kerana berbuat kebaikan…maka sesungguhnya keletihan itu akan hilang dan kebaikan yang dilakukan akan terus kekal. Tapi….sekiranya kamu berseronok dengan dosa maka sesungguhnya keseronokan itu akan hilang dan dosa yang dilakukan akan terus kekal...”
---------------------------------------------------

Moralnya di sini, dalam setiap amalan kita, berikhlaslah.

Tanpa ikhlas….segala amal menjadi sia-sia.
Dan nasihatlah kepada member-member kita yang kapir, supaya mereka juga ikhlas dalam amal mereka, kerana orang kapir yang ikhlas, maka ALLAH akan tunjukkan jalan yang benar.

InsyaAllah…Manakala orang islam yang tidak ikhlas….Allah akan cabut hidayat dari dirinya..

Kita selalu dengar cerita paderi kristian yang ikhlas, berdakwah dengan ikhlas, mencari kebenaran dan akhirnya masuk islam.

Juga kisah penyanyi yang ikhlas, mencari kebenaran dan akhirnya masuk islam.

Juga kisah orang islam yang mencari cinta, mencari nikmat dunia, mencari kebebasan yang mana berakhir dengan murtad…

OH!Mungkin barangkali, apabila Nabi SAW mendoakan agar Allah memberi hidayat kepada dua orang..iaitu UMAR, anak Al khatab, dan satu lagi adalah Abu talib, lalu Allah menurunkan hidayat kepada Umar Al khatab, kenapa?

Kerana saidiana Umar ikhlas menyembah latta dan uzza (nama tuhan berhala) sehingga sanggup buat apa sahaja mempertahankan tuhan berliau, lalu bersumpah, jika dia tidak dapat membunuh Muhammad jangan panggil dia jantan.

Lalu dengan pedang terhunus dan niat yang ‘ikhlas’, menuju Nabi tanpa takut, namun di jalanan, berjumpa adiknya yang juga masuk islam, lalu di belasah, panjang cerita boleh rujuk ustaz, tapi pendek cerita, akhirnya secara tiba-tiba Allah mencampakkan kesedaran dalam hati beliau dan masuk islam..

Berbeza dengan Abu jahal dan Abu talib, mereka menyembah latta dan uzza kerana ada kepentingan, kerana bila orang sembah patung dekat kaabah, orang akan letak duit emas sebagai penebus dosa, yang mana menjadi habuan Abu jahal dan Abu talib, mereka dapat untung bila ramai orang sembah berhala di kaabah, jika Ugama Muhamamd naik, dah tentu depa rugi, dan mereka tahu bahawa ugama Nabi adalah benar, tapi mereka memang tidak ikhlas, menentang Nabi kerena kepentingan dunia, yang mana membuatkan hidayat tersekat untuk mereka..

Semoga kita semua di pelihara Allah dalam urusan ikhlas dan niat.

Di sini amat penting bagi kita, sebelum buat amal, Tanya hati.
Buat kerana siapa?, untuk apa? Dan nak buat sampai bila?

Begitu juga ketika sedang buat amal, Tanya hati:
Buat kerana siapa?, untuk apa? Dan nak buat sampai bila?

Pun begitu juga bila dah lepas buat amal. Tanya lagi hati
Buat kerana siapa?, untuk apa? Dan nak buat sampai bila?

Bukan apa, syaitan akan buat usaha habis-habisan, mati-matian untuk rosakan niat dan keilklasan kita.

Maka sebagai jawapan,
Aku buat kerana Allah.Untuk dapat keredaan AllahDan aku nak buat sampai aku jadi mayat!!Aku akan buat habis-habisan sampai habisAku akan buat mati-matian sampai mati.Sampai jadi mayat!!!

2 comments:

Nik Sharolbahri Bin Nik Rani said...

salam takzim dan ziarah.................

Nik Sharolbahri Bin Nik Rani said...

salam takzim dan ziarah.................