Thursday, May 14, 2009

Kenapa perlu ada CINTA???


“Dan antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah, Dia menciptakan untukmu isteri-isteri daripada jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir” – Al Rum 30:21

Bismillahirrahmanirrahim.... hurm..hari ini ana teringin skali membicarakan topik CINTA lagi..kerana perbualan malam tadi bersama seorang novellis muda berjiwa besar..adik Hilal Asyraf berkisar soal ini. Novel VT nya yg terbaru di pasaran udah pun habis ana mengkhatam nya..alhamdulillah, penuh dgn nilai keislaman yg tinggi.

Semasa berbual dgnnya malam tadi...ada persoalan yg muncul dari Hilal..
"Kak...kenapa ye semua org bila bercakap soal cinta, soal nikah dan perkawinan..semuanya suka. excited sgt2...bab2 ni mmg mendapat perhatian. dlm novel-novel pun semuanya cerita kisah cinta. walaupun novel dakwah..tetap ada elemen cinta tu..", komen Hilal dengan pendapatnya mengenai CINTA.

Ana tersenyum kecil sambil mula mencari idea utk menghuraikan keadaan ini kpd Hilal. jelas dan nyata sekali dia kurang SENANG dgn fenomena cinta yg selalu mendapat raking tertinggi dalam permintaan manusia...hehehe.
.
Lalu ana mula menyusun ayat.."Hilal..cinta itu mmg lumrah dan naluri yg Allah titipkan dlm semua manusia yg diciptakannya. hatta kpf binatang juga mrk punya sifat cinta dan kasih syg sesama mereka. Jangan mmperkecilkn kuasa cinta..juga jgn memandang rendah pd cinta. MAnusia memerlukan cinta utk hidup...andai dia punya harta satu dunia..punya segala kesempurnaan dlm hidup..tetapi tidak pernah mencintai atau dicintai, pastilah terasa kosong hidupnya.", jelasku sebagai pembuka bicara.

"Yela kak...tapi saya mcm tak berapa selesa la dengan situasi mcm ni. asyik2 cinta..asyik2 cinta..boring la..", jelasnya masih tidak puas hati.

"Erm..tahu kan kisah Adam di syurga. walaupun dia tinggal di syurga yg begitu indah, syurga ciptaan Allah yg begitu smpurna dan lengkap..namun tetap juga Adam merasa ada sesuatu yg kurang dlm hidupnya. bila keseorangan..sambil mendengar burung2 berkicau indah di pepohon..hati Adam masih juga merasakan kekurangan. kenapa ya? kenapa dia tak tenteram? bukankah di syurga itu telah terlalu banyk nikmat dan keindahan. lalu kenapa Adam tetap juga merasa ada yg kurang dlm hidupnya???

Tetapi, walau dalam keadaan demikian...Adam malu sekali untuk mengadukan kesunyiannya itu kepada Allah. Walaupun Adam tidak memberitahu,Allah Maha Mengetahui akan apa yang tersembunyi dalam kalbu hamba-Nya. Oleh itu, Allah ingin mengusir rasa kesepian yang dideritai Adam.

Ketika Adam sedang nyenyak dalam tidurnya, Allah menyampaikan wahyu kepada malaikat Jibrail a.s untuk mencabut tulang rusuk Adam dari lambung sebelah kiri. Adam tidak merasa apa-apa ketika tulang rusuknya dicabut oleh malaikat Jibrail. Dan,dengan kudrat Allah yang apabila ia mengkehendaki terjadi sesuatu, cukup dengan berkata “Kun” maka terciptalah Hawa dari tulang rusuk Adam sebagai insan kedua penghuni syurga. Dan juga sebagai pelengkap kurnia yang dianugerahkan kepada Adam. Justeru Hawa itu tercipta untuk dijadikan seorang teman yang boleh bermesra dan bergurau senda dengan Adam...."

MORALNYA????

"Rupanya setiap manusia itu mmg memerlukan teman disisinya. itulah lumrah dan fitrah seorang manusia. seorang lelaki memerlukan isteri disisinya. seorang anak memerlukan ayah dan ibu disisinya. setiap manusia itu akan saling memerlukan..terkadang ia memberi kasih syg..dn terkadang ia juga memerlukan kasih sayang dan cinta itu. TETAPI....CINTA yang bagaimana yg sebenarnya mengikut garis pnduan Allah? CInta yg bagaimana yg tidak menjerumuskn kita kedalam neraka Allah?


HA...yg itulah perlu dipelajari..dibentuk dan dijaga dengan sebaiknya. Adam Dan Hawa bercinta dgn izin Allah..menikah dibawah redha Allah...dna tiada yg salahnya dengan cinta sprt itu. jadi....haruslah pandai membawa cinta itu kearah yg mana. haluan itu pandulah ia kejalan yg menuju syurga Allah...bukan ke jalan gelap yg kotor dan hina. kerana cinta yg tidak diredhai itu adalah sia-sia....cinta yg dihimpit dosa dan maksiat itu cinta yg kotor dan hina.

kerana itulah dalm novel ana yg bertajuk "MENCARI NUR CINTA"...besar hikmah yg ingin ana sampaikan kepada semua remaja yg sering hanyut dgn namanya CINTA. besar makna yg ingin ana terjemahkan melalui karya ini....agar mereka dapat melihat.......CINTA iTU BENAR-BENAR indah andai ia dipimpin ke jalan yg benar2 diredhai Allah. :-)
hehehe..promote novel sikit. insyaAllah..sedikit waktu lagi akan menemui anda dipasaran.

BIAR MENJADI RAMA-RAMA DGN SAYAPNYA YG TERANG DAN INDAH DARIPADA SANG KELKATU YG MENERJAH API.

No comments: