Saturday, May 30, 2009

UJIAN ITU TEMAN BAIKKU..

Tertawalah pd segala CUBAAN, kerana DUNIA ini hanya KOSONG belaka. Sesungguhnya DUNIA itu NEGERI PERANTAUAN…dan bukan negeri KETETAPAN. ADAM a.s diturunkan dari SYURGA ke DUNIA kerana SEKSAAN, maka takutilah DUNIA itu (Hasan Basri)
“Dunia ini untuk kegembiraan. Akan tetapi kegembiraan itu dibungkus dengan kesusahan dan derita. Dunia adalah jambatan yang tidak kekal untuk dilalui ke negeri yang baqa”- Imam Al Shafie

Bismillahirrahmanirrahim....

Ada seseorang memberitahu kepada ana….
"hidup saya selalu sedih…selalu bahagia itu sekejap je..”
“Kenapa hidup ini sering tidak adil??”
“Kenapa saya selalu je banyak masalah..tak macam orang lain..??”
“Saya tak bahagia macam org lain…!!”

Hurm,..itulah contoh2 persoalan yg sering bermain dalam fikiran seseorang tatkala diuji Allah dgn ujian demi ujian yg menyakitkan…terkadang menuntut pengorbanan yang bukan sedikit..terkadang penuh dgn darah dan airmata……dan kadang kala ia sungguh melelahkan…!!

Namun…Satu ayat CINTA yg diungkapkan dari-Nya: “Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta." -Surah Al-Ankabut ayat 2-3

Jadi…mengapa kita tidak bisa merasa bersyukur atas ujianNya? Itukan tanda Dia sayang dan kasih kepada kita. Sebenarnya…terlalu banyak nikmat dn kegembiraan yg Allah anugerahkan kepada kita. Dan…sedikit sekali kita berterima kasih dan bersyukur padaNya…

Tetapi..sedikit sahaja diuji..kita terus melenting dan mengingat terus akan peristiwa sedih itu. Bila ditanya….”senaraikan perkara yg paling bahagia dalam hidup awak…hurm….mesti kita ambil masa yg lama untuk memikirkn dan menyenaraikannya, malah mungkin juga terlalu banyak hingga kita tak mampu mengingatnya.

Tetapi…bila diminta menyenaraikan perkara sedih yg dialami dalam hidup, laju je otak ni memutar memori silam..laju je kita menyenaraikan sejarah2 luka yang mencalari hati…
Ini bermakna…luka sedih itu sedikit sahaja..krn itu kita bisa mengingatnya dgn baik….sedangkan terlalu banyak hidup ini menganugerahkan senyuman kepada kita.

Berapa kali anda tersenyum? Berapa kali anda tertawa?? Tidak terkira banyak kan???

Nah…itukan tanda betapa kita sudah terlalu bahagia dgn hidup kita. Namun…kita jarang sekali bersyukur atas nimat bahagia itu! Kita tidak merasakn ianya SEBUAH NIKMAT krn kita merasakan ia mmg MILIK kita. Tetapi….tanpa tersedari, kebahagiaan itu DATANG DARI ALLAH…dan Dia juga bila-bila pun berhak MENARIK NIKMAT BAHAGIA itu.

Hidup ini adalah gabungan BAHAGIA dan DUKA. Kita pasti akan merasakan kedua2 perasaan ini. Cuma yg membezakan kita adalah..bagaimana cara kita berhadapan dgn ujian dn dugaan tersebut. Bagaimana kita memandang ujian itu dari sudut yg positif. Jangan dinilai org yg lebih baik hidupnya..kelak kita akan menjadi HAMBA YANG TIDAK TAHU BERSYUKUR!!

Jangan menilai seseorang yg kamu tidak tahu sejarah hidupnya…meski dia sering tersenyum dan sering berbahagia..jangan kita menilai.
”OH..DIA BERBAHAGIA DGN HIDUPNYA..
Oh..DIA TIADA MASALAH MCM AKU..”

Soalannya…MANA KAMU TAHU……???”

Disini ana nk share satu kisah benar yg dialami oleh kakak angkat ana yg merupakan seorang guru kaunseling di sebuah sekolah menengah. Berat dugaan menjadi seorng guru kaunseling..hari2 berhadapan dgn kerenah pelajar yg kurang adab..pelajar2 bermasalah….dan suatu hari terjadi dialog yg sgt berkesan antara guru ni dgn seorang pelajar lelaki yg bermasalah.

Apabila pelajar lelaki tu masuk…Kak A (kakak angkat ana merangkap guru kaunseling) menasihati pelajar itu..begitu..begini..byk la nasihatnya. Tiba-tiba..pelajar itu menjawab dgn kasar..

“Cikgu ni senang la cakap sebab hidup cikgu senang..tak banyak masalah mcm saya. Mak ayah saya bercerai…saya adik beradik hidup tunggang langgang…ayah saya tak pernah jenguk kami, hilang entah kemana..cikgu tak tahu apa yg saya rasa, Cikgu hidup dah lengkap, ada keluarga, ada anak2..ada rumah dn kereta.semua cikgu ada..Cikgu tak tahu apa yg saya alami…!!”

Bentak pelajar itu dgn marahnya. Dia terasa hidup ini terlalu tidak ADIL padanya. Katanya dia berhak menjadi begitu atas segala masalah dn kesusahan yg dihadapinya. Baginya…dia berhak utk menjadi jahat krn dunia ini yg memilih dia utk menjadi seperti itu.
Dengan perlahan guru kaunseling nya itu menjawab lembut.

“Apa yang awak tahu tentang apa yg telah saya lalui? Apa yg awak nampak tak semestinya itulah realitinya. Awak tak tahu..saya sudah bercerai dgn suami saya. Anak2 saya seramai 5 orang terkontang kanting tiada ayah. Setiap hari anak bongsu saya yg berusia 3 tahun tanyakan ayahnya. Saya tak tahu nak jawab mcm mana. Saya seorng diri membesarkan anak-anak..saya seorg diri yg membayar rumah….tanggung perbelanjaan anak2…Awak tak tahu apa yg saya alami…awak juga tak tahu betapa banyak ujian yg Allah bagi pada saya…” cerita guru kaunseling sambil memandang tepat ke mata pelajar lelaki bermasalah tadi.

Terkebil-kebil matanya memandang muka guru kaunseling. Ada riak simpati yg menggunung diwajahnya. Ternyata…selama ini dia menyangka gurunya itu hidup senang lenang..dan tiada masalah apa2…dilihatnya guru itu sring tersenyum tenang..seolah-olah tiada apa-apa yg merunsgingkan pemikirannya. Kerana itu dia menyangka guru itu sedang berbahagia dengan hidupnya.

“Awak tak boleh salahkan hidup ini..awak tak boleh salahkan semua org disekeliling awak atas apa yg terjadi. Bukan awak seorang yg hidup susah..bukan awak seorang yg diuji dgn ujian2 berat seperti itu. Semua org ada ujian dan kesusahan masing2..krn itu mmg syarat dari Allah…DIa nk uji dan lihat, dlm semua hamba-hambaNya ini..mana yg benar beriman..mana yg berdusta….Kalau krn ujian dn kesusahan itu kita jadi jahat…kita nak pilih jalan yg salah..itu mmg salah kita sendiri!! Awak kena ingt…susah mcm manapun..jika kita bertawakkal pd Allah, jika kita benar2 berusaha,,,Allah pasti beri jalan keluarnya. ………”

Panjang nasihat guru itu kpd pelajar lelaki tersebut..hingga akhirnya mengalir perlahan-lahan air jernih dari kelopak mata pelajar tersebut. Perlahan-lahan dia menangis teresak dihadapan gurunya itu. TErnyata……….kesusahan itu bukan hanya untuknya. Ada yg lebih menderita darinya….!!

Percayalah…KEBAHAGIAAN sebenar seseorng itu ialah apabila DIA BERSYUKUR DENGAN APA JUA YG TELAH ALLAH TAQDIRKAN UNTUKNYA!!!! Disitu letaknya BAHAGIA………
Bagaimana mahu mendapatkan hati yg SELALU BERSYUKUR???

Kita perlukan IMAN utk itu…krn IMAN yg bisa menyuluh dan mebimbing kita je jalan bahagia. Walau kita punya harta seluas bumi…takkan pernah juga kita merasai erti bahagia andai kita masih belum benar2 kenal makna BAHAGIA. Andai kita masih belum kenal dgn YANG MEMBERI NIKMAT BAHAGIA itu.
Kenallah Allah…nescaya kau akan tahu MAKNA BAHAGIA…!!

"Hidup ini bukanlah suatu jalan yang datar dan ditaburi bunga melainkan adakalanya disirami airmata dan juga darah. ~ Hamka

No comments: